Intime brev og intenst raseri
Quatuor Modigliani, selveste crème de la crème, har vunnet utallige konkurranser og turnerer årlig i USA og Asia, foruten på de største scenene i Europa.
Modigliani har nylig spilt inn alle Schuberts kvartetter, en prestasjon som gjorde at de havnet på forsiden av selveste The Strad Magazine, og det sier ikke lite. Tenk så heldige vi er som skal få høre den magiske åpningen av Schuberts strykekvartett nr. 7 i D-dur, med et ensemble som nylig har spilt inn alle Schuberts kvartetter! Det er så altfor sjelden vi får høre disse perlene som er Schuberts tidlige kvartetter, fylt av eleganse og letthet – ren og oppløftende, og med duggfrisk skjønnhet. Kvartett nr. 7 er antagelig skrevet i 1811–1812, da Schubert bare var 14–15 år gammel. Faktisk fremfører Quatuor Modigliani dette året alle Schuberts 15 kvartetter i anledning av at det er 225 år siden Schuberts fødsel. Det er det ikke mange som har gjort!
Anerkjente som de er, har Quatuor Modigliani privilegiet å kunne bestille musikk fra de mest sentrale komponistene i vår tid. Den britiske komponisten Mark-Anthony Turnage arbeider i landskapet mellom klassisk og jazz, mellom modernisme og tradisjon. Han har vært huskomponist hos blant annet Chicago Symphony Orchestra og London Philharmonic Orchestra. I Split Apart har Turnage latt all sin frustrasjon over utfallet av Brexit-avstemningen komme til uttrykk. Verket er skrevet spesielt for Quatuor Modigliani.
Til slutt i programmet får vi høre den tsjekkiske komponisten Leoš Janáčeks andre strykekvartett, Intime brev. Det er litt av en historie som ligger bak denne poetiske tittelen. I motsetning til det bråmodne talentet til Schubert, var Janáček en «late bloomer» som fant frem til sitt helt særegne musikalske språk ganske sent i livet. Men ikke bare det; i samme periode ble han nærmest besatt av den 37 år yngre – og godt gifte – Kamila Stösslová. Janáček overøste henne med lidenskapelige brev, 730 i tallet, til tross for at hun viste liten eller ingen interesse for hverken ham eller musikken hans. Med kjærligheten til Kamila som inspirasjon ønsket Janáček å skrive Intime brev for to fioliner, kjærlighetens instrument viola d’amore og cello, men viola d’amore måtte skrotes da den ikke passet inn i lydbildet. Følg dermed ekstra godt med på bratsjen – det er den som er Kamilas stemme. Bratsjist Milan Škampa i Smetana-kvartetten mente til og med at tredje sats var en slags kaddish (bønn) for Kamila og Leoš’ ikke-fødte barn. Hvem vet. I hvert fall står scenen klar for dyp, ugjengjeldt kjærlighet.
Program:
FRANZ SCHUBERT: STRYKEKVARTETT NR. 7 I D-DUR, D. 94
MARK-ANTHONY TURNAGE: SPLIT APART
LEOŠ JANÁČEK: STRYKEKVARTETT NR. 2 «INTIME BREV»
Star/Hval strykekvartett fra Ung kvartettserie innleder konserten:
JEAN SIBELIUS: STRYKEKVARTETT I D-MOLL, OP. 56, «VOCES INTIMAE»
I. ANDANTE – ALLEGRO MOLTO MODERATO
Abonnenter av Oslo Quartet Series har fri tilgang til konserten.